неділя, 27 березня 2016 р.

До уроків розвитку мовлення

1. Написання есе
2. Характеристика літературного образу
3. Складання розповіді за картиною
4. Відгук за прочитаною книгою
5. Підготовка презентації книги
6. Літературно-художній аналіз твору
7. Аналіз байки
8. Як виразно прочитати художній текст
9. Як написати нарис


Написання есе
1.      Визнач, які враження та думки викликає у тебе задана тема.
2.      Зосередься на темі, обдумай її.
3.      Подумай, що ти хочеш виразити у своєму есе: у чому переконати, якими думками та почуттями поділитися.
4.      Придумай заголовок.
5.      Визнач чи буде твоє есе містити пряме звернення до читача – співрозмовника.
6.      Продумай загальну послідовність викладу .(Для есе не існує суворих правил послідовності побудови тексту.)
7.      Придумай вступ, який би заволодів увагою читача, та виражав загальний настрій усього тексту.
8.      Подумай як викласти свої думки найбільш жваво, емоційно, несподівано…
9.      Включи до свого есе деталі, подробиці, які допоможуть зробити есе більш яскравим, переконливим.
10.   Придумай незвичайну кінцівку, яка допоможе переконати у твоїй точці зору.
11.   Запиши есе. 
Характеристика літературного образу
1. Дані про героя (з якої книги, головний чи другорядний, центральний чи епізодичний).
2. Наявність прототипів і автобіографічних рис.
3. Аналіз імені.
4. Портрет. Зовнішній вигляд, як він даний автором і в сприйнятті інших персонажів.
5. Мовна характеристика.
6. Опис предметів побуту, житла, одягу, умов життя, як засіб самовираження героя.
7. Сім'я, отримане виховання, історія життя. Рід занять.
8. Риси характеру. Еволюція особистості в процесі розвитку сюжету.
9. Вчинки і мотиви поведінки, в яких герой проявляє себе найбільш яскраво.
10. Особливості поведінки, діяльності, впливу на оточуючих
11. Почуття, душевні переживання  літературного героя, його ставлення до інших діючих осіб, природи тощо
12. Розуміння героєм мети життя, його основні інтереси
13. Роль деталей у розкритті характеру.
14. Авторська характеристика. Ставлення до героя інших персонажів твору.
15. Зіставлення з іншими персонажами або літературним героєм іншого автора.
16. Оцінка літературного персонажа його сучасниками.
17. Герой як породження своєї епохи і виразник певного світогляду.
18. Визначення типового та індивідуального в літературному героєві.
19. Ваше особисте ставлення до персонажа і такого типу людей в житті.
Складання розповіді за картиною
1.      Прочитай  відомості про художника.
2.      Вдумайся у назву картини. Вона допоможе тобі зрозуміти задум художника – те, що він вважає головним у своїй роботі.
3.       Визнач, який настрій та емоційний стан передає картина.
4.      Уважно розглянь картину, обдумуючи її зміст.
5.      Постарайся уявити події, людей, що зображені на картині, як би вони виглядали реально.
6.      Визнач своє відношення до картини, подумай у чому ти хочеш переконати своєю розповіддю та як краще це зробити.
7.      Сформулюй тему та головну думку своєї розповіді.
8.      Дай заголовок своїй розповіді (Заголовок розповіді та картини можуть не співпадати.)
9.      Склади композицію,  план розповіді. Врахуй, що основна частина твоєї розповіді повинна відповідати моменту, зображеному на картині.
10.  Включи до своєї розповіді опис зовнішнього вигляду персонажів,  пейзажу. (Головне місце в описі повинно зайняти те, що зображене в центрі картини.)
11.  Зверни увагу на палітру фарб, які використовує художник, як це пов’язано із задумом художника.
12.  Запиши розповідь.
Відгук за прочитаною книгою
1.      Уважно прочитай книгу.
2.      Подумай над запитаннями:
·         Як читалася книга (із задоволенням чи через силу)
·         Якими почуттями, враженнями, думками хотів поділитися автор з читачами?
·         Хто є персонажами даної книги? Які їх характери, прагнення, справи? Яке ставлення вони викликають?
·         Яка художня своєрідність твору? Чи є якісь особливості у його побудові, мовному оформленні?
3.      Склади письмовий відгук за планом:
1)    Назва книги, прочитаного твору.
2)    Враження від першої «зустрічі» з книгою.
3)    Цікаві відомості про автора.
4)    Відношення до книги: сподобалась чи ні, чим саме.
5)    Жанр, тема, ідея прочитаного твору.
6)    Форма авторської присутності у творі: від якої особи ведеться оповідь.
7)    Місце та час подій, описаних у книзі,
8)    Система персонажів. Хто зацікавив найбільше, чим?
9)    Події, епізоди, які найбільше сподобалися.
10)Загальна оцінка.
11)Рекомендації: чи варто читати дану книгу? Чому?
4.      Перечитай текст відгуку, звернувши увагу на те, щоб  відгук не був замінений на  звичайний переказ змісту книги.

Підготовка презентації книги

1.      Подумай що може зацікавити слухачів у вибраній книзі.
2.      Визнач як краще наочно представити книгу. (Що саме зробиш: виразно прочитаєш цікавий уривок з книги; покажеш ілюстрації, слайди,відео- чи кіноматеріали; проведеш міні-вікторину, використаєш музику…)
3.      Придумай яскравий, незвичайний початок, що захопить увагу слухачів.
4.      Склади план основної частини виступу, в яку увійдуть (у довільному порядку):
·         Демонстрування книги та повідомлення її назви.
·         Декілька слів про автора.
·         Один-два найбільш цікавих епізоди.
·         Власне ставлення з поясненням чому саме слід прочитати цю книгу.
5.      Придумай для виступу ефектну кінцівку.
6.      Підготуй наочні матеріали.
7.      Перевір чи презентація є динамічною, переконливою.
8.      Потренуйся у вільному володінні текстом та наочними матеріалами.
Літературно-художній аналіз твору
1. Відомості про автора.
2. Тема та жанр твору.
3. Композиція та сюжет (елементи сюжету: експозиція, зав'язка, розвиток дій, кульмінація, розв'язка).
4. Система образів (головні – другорядні - епізодичні)
4. Аналіз образів:
а) дії та вчинки;
б) риси характеру;
в) портретне зображення;
г) мова героя;
д) авторська характеристика

5. Форми зображення дійсності:
 а) розповідь (від першої особи, авторська);
     Розповідь містить у собі:
- опис: пейзаж, портрет, інтер`єр
- роздум (пряма авторська оцінка того, що відбувається)
- характеристика (опис+роздум)
б)висловлювання персонажів:  діалог,  монолог, полілог
6.  Художні деталі  (зображальні та виражальні подробиці):
- зовнішні (портретні, пейзажні, речові)
- психологічні (думки, почуття, переживання)
- подробиці (описують предмет з різних сторін)
- символи (мають конкретний і абстрактний плани; містять у собі певне узагальнення, прихований смисл, підтекст)
7. Мова художнього твору
- своєрідність слововживання (активність включення синонімів, антонімів,  омонімів, історизмів, архаїзмів, неологізмів, варваризмів, професіоналізмів);
- прийоми образності: тропи: епітети, метафори, порівняння, алегорія, метонімія, іронія, гіпербола;  фразеологізми, прислів`я, приказки, крилаті слова;  евфонія: асонанс, алітерація;
- синтаксичні фігури:  риторичні питання, вигуки, повтори, антитези, інверсії.
8. Ідея. Задум письменника і його втілення.
9. Власна думка про твір.  
Аналітико-інтерпретаційне дослідження ліричного твору
1. Прочитайте вірш мовчки.
2. Прочитайте вірш вголос.
3. Висловіть своє первинне враження про ліричний твір (на рівні емоцій та думок, що сформувалися відразу після прочитання вірша).
4. Яким настроєм сповнений вірш?
5. Про що цей вірш? (Яка його тема?)
6. Що видалося незрозумілим?
7. Які художні світи наявні в тексті? (Світ людини, світ природи, світ
Землі, світ неба, "свій" світ, "чужий" світ, світ матеріальний, світ духовний тощо).
8. У якому співвідношенні знаходяться художні світи вірша? (Зіставлені, протиставлені, поєднані, накладаються один на одного, сходяться в якійсь одній точці).
9. Виокремте художні опозиції тексту. Визначте серед них найголовніші. Чому ви так вважаєте? (Матеріальне-духовне, життя-смерть, війна-мир, добро-зло тощо).
10. Схарактеризуйте просторово-часові відношення у тексті. Що, на вашу думку, є важливішим - художній час чи художній простір у цьому вірші?
11. Схарактеризуйте систему образів вірша. Спробуйте розподілити образи за художніми світами. В чому ви вбачаєте сенс такого умовного розподілу?
12. Визначте місце та роль ліричного героя у вірші. Схарактеризуйте, спираючись на текст, думки, настрої, переживання, почуття, проблеми ліричного героя.
13. Спробуйте пов'язати позицію ліричного героя з авторською позицією. В чому ви бачите спільне, а в чому відмінне? Аргументуйте, спираючись на текст вірша.
14. Спробуйте знайти у тексті вірша цитату, що містить головну думку (або сформулюйте її своїми словами). Що, на ваш погляд, хотів автор донести до читача?
15. Наскільки жанрова форма вірша (сонет, хоку, елегія, гімн тощо) допомагає зрозуміти смисл вірша та авторську позицію
16. У чому композиційні особливості вірша? Як вони допомагають зрозуміти смисл твору?
17. Схарактеризуйте ритмомелодику вірша. За бажанням визначте віршовий розмір твору. Спробуйте встановити зв'язок метричного розміру вірша з його смисловим (чуттєвим) навантаженням чи настроєм.
18. Які художні принципи створення ліричного тексту і з якою метою використав автор у цьому вірші (антитеза, алегорія, художній паралелізм тощо)?
19. Які засоби художньої виразності ви помітили у вірші? Визначте роль найяскравіших художніх тропів (епітетів, порівнянь, метафор, алегорій, символів). Які з них є домінантними, які виконують функції художньої деталі і з якою метою?
20. До якого виду лірики можна віднести цей текст (філософська, пейзажна, патріотична, інтимна, лірика дружби тощо)?
21. Як, на вашу думку, у цьому вірші відобразилися світоглядно-естетичні позиції автора?
22. Визначте сутність авторського задуму та авторської позиції у вірші. Яким ви бачите образ автора (чи збігається він з образом ліричного героя, чи це автор-оповідач, спостерігач, філософ, романтичний герой, наставник, співбесідник)? Обґрунтуйте свої думки текстом.
23. Яка роль епіграфа у вірші (якщо він є)?
24. Як ви гадаєте, чому автор дав саме таку назву твору?
25. Які асоціації з творами світової літератури виникли у вас при читанні цього вірша?
26. Яку додаткову інформацію має вказівка на дату написання вірша?
27. Які синтаксичні особливості поезії привернули вашу увагу? Чим?
28. Чиї думки (літературознавців, критиків, відомих діячів мистецтва, культури) щодо цього твору вам відомі? Чи погоджуєтеся ви з ними?
Аналіз байки
1. Визначте особливості композиції твору.
2. Проаналізуйте характерні риси  головних героїв байки, мотиви їхньої поведінки.
3. Розкрийте алегоричний зміст байки.
4. З’ясуйте головну думку.
5. Проаналізуйте мораль байки.
6. Підберіть прислів'я до байки.
Як виразно прочитати художній текст
1.      Готуючись виразно декламувати будь-який твір, кілька разів прочитайте його про себе
2.      Визначте особисту мету читання: що саме ви хочете висловити під час читання, які почуття та асоціації прагнете викликати у слухачів.
3.      Подумайте, у яких місцях тексту потрібно зробити паузи, які слова та словосполучення слід виокремити голосом.
4.      Тренуючись читати, перевірте, чи не робите ви зайвих рухів.
5.      Перед початком читання витримайте паузу. Не забувайте вказати автора та назву твору.
6.      Читаючи, не забувайте про паузи, виділяйте голосом найважливіші слова та словосполучення, що дають змогу розкрити авторську думку.
7.      Контролюйте дихання, воно має бути рівним.
Як написати нарис

·              Підготовча робота.
o   Якнайбільше дізнатися про героя майбутнього нарису: його долю, життєві цінності, риси вдачі,  досягнення, плани на майбутнє.
o   Обміркувати  головну думку нарису.
o   Визначити в житті героя період, епізод або вчинок, який яскраво виявив  його риси характеру, цінності, ідеали.
o   Обміркувати послідовність викладу інформації. Наприклад:
1.Перше враження.
2.Портрет героя.
 3.Що я про нього дізнався (від знайомих, з газет,  з телепередач…).
4.Що він розповів про себе.
5. Як такі люди змінюють наше життя).
·        Робота на чернетці.
o   Скласти й записати на чернетці  орієнтовнийплан нарису.
o   Скласти й записати опис зовнішності героя. Через портрет увиразнити важливі  риси характеру.
o   Розповісти про епізод (вчинок), у якому характер героя нарису виявився найвиразніше.
o   Скласти оцінку героєві нарису, його вчинкам, досягненням (можливо, помилкам).
o   Підвести читача до висновку: у чому цю людину можна й треба наслідувати, чого слід берегтися й  уникати.
·        Редагування нарису.
o   Виправити помилки. За потреби скористатися таблицею «Види помилок».
o   Переконатися, що дотримано вимог публіцистичного стилю. За потреби скористатися таблицею «Публіцистичний стиль».

Немає коментарів:

Дописати коментар